In gesprek met Miel en Irma Winkelhorst

SilvoldeOnline in gesprek met Miel Winkelhorst
Samen met zijn echtgenote Irma bestiert Miel Winkelhorst vier winkels die een zeer ruim assortiment aanbieden van lederen jassen voor dames en heren, koffers, werktassen, laptoptassen, rugzakken, allemaal van de mooie, grote merken, en verder tal van andere kleinere lederwaren zoals portemonnees, riemen e.d. Voor dekinderen zijn er ook kindertrolleys en rugzakken. Van oudsher geldt Winkelhorst als het adres bij uitstek voor lederen kleren, maar dat maakt anno 2012 nog maar circa 20 tot 30 procent uit het hele assortiment.

Het begon allemaal met de Silvoldse winkel, nu 55 jaar geleden, van Johan & Jo Winkelhorst senior aan de Pr.Bernhardstraat 50, twee huizen vanaf de huidige vestiging aan de Pr. Bernhardstraat 46. In 1964 verhuisde Winkelhorst naar het huidige woonhuis en het magazijn van 10×20 meter. Het tweede filiaal, in Winterswijk, ging 13 jaar geleden open, het derde in Arnhem volgde 6 jaar geleden en dat in Ulft in 2009. Miel heeft in totaal 20 man personeel, bijna allemaal parttimers. Hij herinnert zich nog goed waar en hoe de eerste medewerker werd aangenomen. ,,Dat was Yvonne, en we zaten gewoon aan de keukentafel. Daar aten we in die tijd samen soep en zo.”

Omdat hij goed is in wiskunde, overwoog hij aanvankelijk wiskundeleraar te worden. Maar het liep toch anders. Hij volgde de detailhandelsschool en werkte daarna bij HIJ Mannenmode, het latere WE. Die zaak stond bekend om zijn uitstekende interne opleidingen. Dat heeft hij 18 maanden gedaan, tot 1987. In 1988 nam Miel, 24 jaar jong, de zaak over.

Automatisering is een noodzaak
Op de vraag hoeveel verschillende artikelen Winkelhorst verkoopt, geeft hij zonder aarzelen een duidelijk antwoord: ,,Geen idee.” Maar meteen daarna legt hij uit dat je vier winkels gewoon niet kunt runnen zonder een perfect voorraadbeheer. Miel: ,,Eind 1980 hebben we geautomatiseerd. Alles staat in de computer. Als ik iets wil weten, kan ik het meteen opzoeken. “ Automatisering is dus een noodzaak, maar met internet ligt het een stuk ingewikkelder. Winkelhorst heeft een duidelijke en mooie website, waarop de klant zich thuis alvast een goed beeld kan vormen van het assortiment. Ook staan er aanbiedingen op en de nieuwste artikelen. Met zo’n site kun je klanten naar je winkels lokken. En daar kunnen ze dan de artikelen beter bekijken, eraan voelen, en vooral, eraan ruiken. De specifieke en zo vertrouwde geur in een lederwarenzaak is via internet niet over te brengen. Maar er zijn tegenwoordig grote producenten die zelf via internet direct aan de klant hun artikelen willen slijten. Miel vindt het maar niets dat fabrikanten zoals Unilever de winkeliers in de detailhandel op die manier willen passeren. Ook in zijn eigen branche ziet hij het gebeuren. Er zijn fabrikanten van koffers en tassen die de klanten naar hun webshop lokken. Miel: ,,Voor de retail, de kleinhandel, doet dat pijn. Je wordt op die manier beconcurreerd door je eigen leverancier.”

Stagiaires komen te werken in de vestigingen in Silvolde en Winterswijk. De zaak in Winterswijk heeft ,,heel veel traffic”, ofwel ,,bijzonder veel klanten”, en dat is daarmee een goede plaats voor een stagiaire om vertrouwd te raken met het vak. Miel: ,,Als je met stagiaires aan de slag gaat, moet je goede afspraken maken met drie partijen: je eigen personeel, de begeleider van de stagiaire, en de stagiaire zelf. Het is bij ons geen ‘vrijheid blijheid’. “ Deze stagiaires hebben een opleiding Detailhandel gevolgd of een opleiding Verkoopleider/Bedrijfsleider.
Prachtige, modieuze tassen uit Italië

De leveringstijden verschillen sterk.
Voor sommige artikelen is dat twee dagen, maar het kan ook een half jaar zijn. Dat laatste is het geval als de goederen met een container uit China moeten komen. Miel werkt met leveranciers uit China voor tal van lederwaren en koffers. Uit India, Pakistan, opnieuw China en Italië komen vooral de damestassen. Miel: ,,Daarbij springt Italië eruit met prachtige, modieuze tassen.” Verder vindt hij mooie spullen in Parijs. Vijf keer per jaar gaat hij met vier andere collega-ondernemers naar Parijs om inkopen te doen. Als apart inkoopgroepje bezitten zij samen 14 winkels. Miel: ,,Zowel in kunststof als in leer zijn de tassen uit Parijs heel modieus.”  Op de vraag wat de voertaal is bij deze grootschalige inkoop, geef Miel een verassend antwoord. ,,Dat is Frans en Chinees .” Hoezo Chinees? Miel: ,,De verkopers zijn vooral Chinezen. Zij spreken nauwelijks een andere taal dan Chinees, dus dat betekent veel handen- en voetenwerk. Het onderhandelen over de aantallen en prijzen gebeurt uiteindelijk gewoon door die op een papiertje te schrijven.”

De klanten in zijn vier winkels komen uit een groot gebied.
,,Teken maar een grote cirkel vanuit ’s Heerenberg naar Arnhem, Zutphen, Haaksbergen, Groenlo, Winterswijk, Borken, Bocholt en Silvolde.” Zijn filiaal in Winterswijk trekt veel Duitse klanten. Miel: ,,Op vakantie in het buitenland ontmoette ik toevallig iemand uit Bocholt, en toen ik had verteld dat ik daar vlakbij woonde, in de Achterhoek, kwam ik er snel achter dat ik een klant van mijn winkel in Winterswijk had ontmoet. Dat was echt leuk.”
In de jassen- en tassenbranche is mode bijzonder belangrijk. Miel: ,,Er zijn dames die elke week, of twee keer per week gaan winkelen, en die zien het meteen als je niets nieuws te bieden hebt. Daarom geldt voor mij: je moet constant vernieuwen, de mensen willen nieuw, nieuw, nieuw.”

Winkelhorst heeft ook een reparatieafdeling. Hij kan een beroep doen op twee kleermakers voor verstelwerk en kleine reparaties. Er zijn populaire vakantielanden, zoals Turkije, waar lederwaren heel gewild zijn. Miel: ,,Dat is zo, maar als je dan goed let op mode én kwaliteit, zie je meteen dat ze echt niet goedkoper zijn dan wij. Vanuit deze landen voelen wij dan ook geen concurrentie.”

‘Je moet niet gaan doemdenken’
Hoewel de tijden niet gemakkelijk zijn, wil Miel niet gaan zitten somberen. Zo vindt hij de toestand nu niet zo moeilijk als in 2009, maar de huidige recessie is zeker voelbaar. Miel: ,,De klanten zijn kritischer geworden. Ze willen waar voor hun geld., maar je moet niet gaan doemdenken. Daar heb je niets aan. Maar je moet wel heel goed opletten.” Dat betekent volgens hem dat je drie items goed in de gaten moet houden: ,,Voorraadbeheer, rentabiliteit en marge.”

Op het gebied van koffers laat Miel ten afscheid met plezier de nieuwste trends zien. Cabin size trolley’s die precies in het opbergvak van het vliegtuig passen, en de nieuwste, grotere koffers: die hebben allemaal vier wielen in plaats van twee. Op de fraaie, super vlakke winkelvloer maakt Miel even een wandelingetje met zo’n koffer. Miel: ,,Op de luchthavens heb je net zulke vlakke vloeren als bij ons.” De koffer wordt heel soepel, zonder enige zichtbare inspanning, aan de hand meegevoerd. Die oude sticker op je koffer met de tekst ‘Niet klagen maar dragen’ behoort definitief tot het verleden, als je een nieuwe koffer aanschaft bij Winkelhorst.

Winkelhorst Ledermode & Lederwaren
Pr. Bernhardstraat 46
7064 GH Silvolde

T: 0315 – 34 13 65
M: 06 – 222 358 63
E: info@winkelhorstledermode.nl
S: www.winkelhorstledermode.nl


Dit bericht is geplaatst in In gesprek met de tags , , , , , , , , , , , , , . Bookmark de permalink.


Aktiviteiten in Silvolde

Zondagmiddagconcert met Luc ten Brinck

Op zondag 17 februari is er weer een zondagmiddagconcert in Silvolde, dit keer met zanger en gitarist ...

Lees meer...

Nieuwsbrief 22

Beste Silvoldenaren. Wederom is er 1 jaar voorbijgevlogen, waarbij het bestuur van Belangenvereniging Silvolds Belang zich heeft beziggehouden ...

Lees meer...

Heel Silvolde in een buurt WhatsApp

Verschillende gemeenten en dorpen in onze omgeving zijn al begonnen met een buurt-WhatsApp en niet zonder resultaten. Ook ...

Lees meer...

Silvolde op Twitter

Steun Leefbaarheid

steun-leefbaarheid-Silvolde-Steun-Silvolds-Belang-SilvoldeonlineHoe meer mensen lid worden van onze vereniging Silvolds Belang, met des te meer kracht kunnen wij opkomen voor de leefbaarheid van Silvolde. Werf dan ook dorpsgenoten om lid te worden van onze vereniging voor slechts € 5 euro per jaar! Overmaken kan bij de Rabobank op bankrekeningnummer NL77 RABO 0359 1628 00 t.n.v. Silvolds Belang.

Gratis pagina op Silvoldeonline.nl

Voor Silvoldse verenigingen, bedrijven en organisaties:
Formulier verenigingen
Formulier bedrijven/organisaties

Meewerken

Meewerken aan Silvoldeonline.nl?
Hier kun je lezen hoe je dat kunt doen.

Al geregistreerd. Log hier in. Meer informatie: klik hier>>

Silvolds weer

Aanmelden voor BuurtWhatsApp buurtapp
Social Media Auto Publish Powered By : XYZScripts.com